8 tips om je auto te verkopen

Het privé verkopen van een auto kan een ontmoedigende en uiteindelijk vermoeiende taak zijn, maar het kan op de lange termijn goed worden beloond als je hem strategisch benadert en een aantal belangrijke stappen volgt.

Eigenaren die besluiten zelf een oude auto te verkopen, hebben vaak meer geld op zak dan degenen die hun rit inruilen bij een dealer. En daar is een goede reden voor – tussen het vaststellen van een eerlijke prijs, het maken van foto’s, het schrijven van een beschrijving, het afhandelen van telefoontjes, het beantwoorden van e-mails en het meenemen van potentiële kopers voor testritten, kost het verkopen van een auto vaak een bootlading aan tijd en energie.

#1 Maak uw auto onpersoonlijk

Het is van cruciaal belang om persoonlijke details die u in de loop der jaren aan uw auto hebt toegevoegd, te verwijderen. Dat betekent niet alleen het voertuig schoonmaken, maar ook alle add-ons zoals bumperstickers verwijderen om de auto er zo neutraal mogelijk uit te laten zien.

#2 Maak uw auto grondig schoon

Experts raadden aan om een ​​auto te wassen voordat deze te koop werd aangeboden. Een auto grondig schoonmaken geeft aan dat er goed voor je auto wordt gezorgd en laat kopers zien dat het de moeite waard is.

Verkopers moeten op zijn minst de auto wassen, maar ze moeten ook overwegen om op bepaalde gebieden wat extra werk te verzetten.

#3 Zorg voor een rustige omgeving  als u foto’s maakt

Door je auto te depersonaliseren en hem goed te wassen, kun je hem op foto’s laten verschijnen, maar de omgeving waarin je je auto presenteert, is net zo belangrijk.

Als je foto’s maakt op je oprit of op straat, verplaats dan andere auto’s uit de weg, laat geen familieleden of huisdieren zien en maak geen foto’s van andere rotzooi die je foto’s zou kunnen bederven. Beter nog, overweeg om met uw auto naar het park of een andere schilderachtige plek te gaan.

#4 Maak goede foto’s, en heel veel

Alle autoverkopende experts raadden aan om veel hoogwaardige foto’s te maken vanuit verschillende hoeken, zowel van het interieur als van het exterieur van de auto. Ze zeiden dat ze rekening moesten houden met verlichting en eventuele onvolkomenheden of deuken moesten benadrukken.

Experts raden tevens aan om zoveel foto’s te uploaden als de door u gekozen website toestaat, terwijl u ervoor zorgt dat u geen typische slijtageplekken weglaat. Als u veel foto’s maakt maar – per ongeluk of opzettelijk – de bestuurdersstoel weglaat, kunnen shoppers denken dat u iets verbergt.

#5 Beknibbel niet op de beschrijving, maar overdrijf ook niet

Het maken van een goede beschrijving heeft alles te maken met het vinden van de juiste koper. Je wilt niet alleen vertellen dat de auto geweldig rijdt, maar ook waarom je hem weg doet, welke opties er aanwezig zijn, en wat de pluspunten zijn.

#6 Onderhandel niet via e-mail

Telefonisch of per email een prijs afstemmen is vaak een slecht idee. Je hebt dan te maken met een handelaar die bij aankomst nog verder over de prijs gaat onderhandelen. Laat de koper langskomen, en praat dan pas over de prijs.

#7 Bedenk dat je ook concurreert met dealers

Houd er bij het maken van foto’s, het opstellen van een beschrijving, het bepalen van de prijs van een voertuig en het overwegen van de kleine aanpassingen die u moet doen, in gedachten dat uw concurrentie bestaat uit dealers van tweedehandsauto’s, die tot taak hebben auto’s snel en met winst te verkopen.

#8 Zelf een auto verkopen kost tijd en is misschien niet voor iedereen weggelegd

Eigenaren die besluiten om een ​​auto privé te verkopen, moeten op veel werk voorbereid zijn. Ze moeten veel moeite en tijd steken in het maken van een vermelding, het afhandelen van telefoontjes, het beantwoorden van e-mails en het omgaan met no-shows.